Digital kanalstrategi til FMCG markedsleder

Udarbejdelse af en digital kanalstrategi og tværgående strategiske must-win-battles, med formålet om at øge virksomhedens digitale performance

Udfordringen

Virksomheden, der er markedsleder i deres kategori indenfor FMCG, havde først og fremmest behov for at skabe et strategisk fundament for deres online brand- og kampagne aktivering, for at sikre mere kvalificerede beslutninger i den daglige eksekvering. 

Der var et desuden et behov for at få et holistisks billede af hvordan de digitale kanaler vil kunne skabe mest mulig værdi for forretningen, ved at tilrettelægge det mest optimale mix, fokus og synergi imellem. 

Det var vigtigt for virksomheden at blive klogere på hvilke muligheder de havde for at styrke og optimere brugen af digitale medier, og komme frem til en klar prioritering af indsatsområder for at øge deres performance.

Løsningen

Vi startede med at foretage en analyse af målgruppens digitale medie præferencer og forbrug, som, sammen med relevante desk research, skabte grundlaget for at vi kunne kortlægge en typisk kunderejse og identificere hvilke kanaler der var vigtigst at sætte i spil hvor, og med hvilket primære formål. 

For hver digital kanal udarbejdede vi klare prioriteringer og en konkret plan for optimering,  i henhold til potentialet for at øge performance. Vi identificerede hvad de forskellige kanaler burde levere på i kundeoplevelsen og kunde interaktionen, samt hvilke forretningsmål kanalerne hver især primært skulle understøtte, og hvordan success fremadrettet burde måles.

Udover en klar plan og et solidt strategisk ståsted for hver individuelle kanal, formede vi fem strategiske digitale must-win-battles på tværs af det digitale område. Disse initiativer blev holdt op imod virksomhedens forretningsmæssige mål, og tilrettelagt i et samlet roadmap for 2021 for hele afdelingen, med et mål om at øge performance mest muligt.

Værdiskabelse

Med en digital kanalstrategi skabte vi et solidt udgangspunkt for online teamets beslutninger og prioriteringer i deres daglige arbejde, ligesom vi sikrede en bedre og mere dybdegående forståelse for deres kunders præferencer og brug af medier. 

Hver kanalejer i teamet blev klædt bedre på til at øge performance af netop deres område,  men med en holistik forståelse for synergien imellem kanalerne. 

Teamet fik en konkret handlingsplan og roadmap for hvilke indsatsområder der burde prioriteres det kommende år, for mest effektivt at styrke deres digitale performance. 

Kampagneledelse af konference på tværs af Norden En plug and play kommunikations- og kampagnestrategi gjorde det muligt for en dansk marketingkonference at …

Strategieksekvering for tech scale-up En ny marketingstrategi og processer for, hvordan denne skulle implementeres, gjorde virksomheden fokuseret på at vækste yderligere i …

Go-to-market strategi for start-up En analyse af markedet og prioritering af ressourcer, gjorde tech start-uppen klar til at lancere deres koncept. Udfordringen …

Kampagneledelse af konference på tværs af Norden En plug and play kommunikations- og kampagnestrategi gjorde det muligt for en dansk marketingkonference at …

Strategieksekvering for tech scale-up En ny marketingstrategi og processer for, hvordan denne skulle implementeres, gjorde virksomheden fokuseret på at vækste yderligere i …

Holst Mouritzen Aps

Strandgade 4a
1401 København K
Danmark

CVR: 41079738

tlf +45 31 67 03 35

Mail:  jacob@holstmouritzen.dk

Følg os

© Holst Mouritzen 2021